Dag 8 - 328 (2022)

Vi vaknade upp i ett varmt tält och packade i hop våra saker för att kunna checka ut från campingen. Alla de kottar vi beskrev i går gjorde det smärtsamt att vika ihop tältet (eftersom det är sommar så var vi ju tvunga att vara barfota...). Vi checkade ut och därefter tog vi oss en kalldusch, ja vi hade femkronor, men det hjälpte inte eftersom varmvattnet var slut...

Anna körde gasen i botten via Haparanda till dagens mål, Kukkola (jacob uttalar det Kuk kola och Anna uttalar det Kuk Ola). Vi år glass tillsammans med femtiomiljarder flygor och Anna fick damp på alla flygor som flög in i håret och surrade. Vi hade en tanke att forsränna, då enligt gudieboken fanns det möjlighet att göra det, men visade sig att det var med enmanskanot och det var både anna och jacob för fega för att pröva. Så tiden vi tillbringade i Kukkola (kuk kola alt. Kuk ola) blev kortare än vi tänkt oss. Åkte tillbaka till Haparanda där de Outleter vi tänkt besöka var stängda (midsommardagen, och norrläningar firar tydlingen den också). Var på jacob kommenterade "nä, de firar en dag men är bakis i två". Vi konstaterade att det är ju inte på shoppingresa vi är på, så åkte över älven till Torneå och Finland. Drog E8 upp till Ylitornio och åkte bron över till Övertornio och gjorde rent vindrutan från de minst 300flugor vi dödade under finlandsvistelsen...

Övertorniå och vidare till Polcirkeln, där vi stannade och hade hoppats på en markerad gräns som vi kunde stå på, men tydligen så flyttar sig Polcirkeln hela tiden. Jacob tycker dock att det är messigt att påstå att den flyttar på sig när förflyttningen är sisådär en arton milbrett (från nordligaste till sydligaste pynkten) på 20 000år. Vilket innebär att de faktiskt kunde måla upp gränsen och sudda den sedan. Jacob tog därmed över ratten på bilen och vi fortsatte färden.

Färden avslutades i Gällivarie, nära andra sidanvägen. Här sitter vi nu på ett vandrarhem, för att förhoppnigsvis i morgon kunna besöka gropen i Malmberget och LKABs gruva (1000m under jorden).

Vi tror förövrigt att antingen Frankrike eller möjligvis Spaninen kommer att gå vidare till semifinal.