tuturial på reglerbar midja

Detta efter jag äGnat timmar åt att hitta en förklaring/beskrivning utan att lyckas så kommer min första beskrivning någonsin.. ett första försök till att göra en beskrivning på leggings med justerbar midja kommer nu... 

Mönstret är från ottobre 2013/6 nr 12. Rseåren jag använder är 22mm bred och knapphålsresår från Bibbis textil. Tyget är från tygposten och knappen från min ärvda knappbutk..  

Detta mönster består av fyra delar, två framstycke och två backstycken. Jag har valt att ha öppningen på vänstersida när byxorna är klara.

Här är bild på mönster delarna.

Jag har gjort en remsa ca @10(B)x4(H)cm som jag la dubbelvikt bakom knapphål och knapp.


Därefter gör man ett knapphål ca fyra cm från sidkanten och högt upp midjan (bilden stämmer inte, jag gjorde om den). Knapphållet är 20mm, då resåret är 22mm fungerar det fint.


Därefter syr man fast knappen, går både snabbt och enkelt med sy maskinen.



Därefter syr man ihop framstycken och bakstycket var för sig, mf för sig och mb för sig.



När det är klart syr jag ihop sidosömmen (fram och bakstycket) som inte har något knapphål.


Här overlockar jag midjan för att det ska bli snyggare när jag syr ner, men det är frivilligt.


Nu är det dags för resår. En bit ska vara med knapphål och en del vanlig. 

I mitt fall så är byxorna i 92 och en midja för en "normal" 92:a har 54 i midja. Den totala längden resår behöver vara 50cm.

Min dotter är dock inte riktigt 92 ännu pch har en midja på 50 och totala längden resåren behöver vara 46 cm.

Jag behöver alltså kunna variera midjan i 4 cm. Den reglerbara delen behöver därför kunna ändras samma längd. Jag tar den dubbla längden med knapphålsresår (8cm) och syr ihop med vanliga resåren (42cm). Jag syr ihop genom att lägga lite omlott och zikzaka med tresteg ziksak.




Nu lägger jag byxorna avigt och trär resåren genom knapphålet och nålar knappnålsresår rätsidans i sidosömen. (På bilden nedan ser du hur det ser ut)

Sedan är det dags att lägga resåren slätt och nåla fast på framstyckets sidosöm. 



När resåren är nålad i sidosömarna, dubbel kolla så resåren inte är snurrad! Sedan syr jag ihop sidsömmen nedifrån benet, och sy över resåren försiktigt och akta nålarna!


Vik upp fållningen för ben och sy med tvillingnål eller coverlock.


Vik ner midjan över resåren och låt det vara ca 0.5 cm bredare än resåren. Fålla med maskinen... jag använder dragkedjepressarfoten för att komma så nära som möjligt...




Tänk på att resåren ska löpa fritt i "kanalen" som skapats.

Valá nu får ni pröva och fråga på!



Lycka till och kommentera gärna :-)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vilken bra tut! Jag skall absolut prova.

Svar: Lycka till! visa gärna resultatet...
anna

2015-09-24 @ 15:45:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0